Vandaag gaan we de hals en de body verder afmaken. Het is de bedoeling dat we zover komen dat beide aan elkaar verbonden kunnen worden en we met de afwerking kunnen beginnen.
Eerst wordt de hiel van de hals met de bandschuurmachine iets meer afgeschuind. Hierdoor verkrijg ik op de plaats van de brug genoeg hoogte voor de brug.
Ook wordt de ruimte die nodig is voor de neck-pickup gezaagd. Dit doe ik met de handzaag.
Plaats bepalen van zadel met de Saddlematic
De hals wordt zo goed mogelijk op de juiste plaats in de body gelegd, zodat met de saddlematic de juiste plaats van de brug/zadel kan worden afgetekend.
Met deze handige tool wordt de afstand van nut naar de 12e fret gemeten en vastgezet. Door het omdraaien en terugzetten op de twaalfde fret heb je de plaats voor het zadel en in mijn geval ook de brug, vanwege de wrap-around brug (brug en zadel ineen).
Als we de hals in de body lijmen moeten we deze afstand natuurlijk goed in de gaten houden. Even aan denken!
Boor en freeswerk
Nu we weten waar brug/zadel komt, meet ik de brug op en bepaal waar de gaten voor de bevestiging (bushings) van de brug komen.
Dit doe ik met de kolomboor. Ik meet de lengte van de busjes . Een vlaggetje op de boor op die lengte bepaalt hoe diep de gaten worden. De boormachine wordt ook gebruikt als pers om deze in de body te drukken. Oei, een iets te enthousiaste aanwijzing wordt braaf door mij opgevolgd. Met een klauwhamer als hefboom wordt de bus er, door Frank, weer uit gehaald. De bussen worden pas na het lakken in de body geplaatst.
Ook de verbinding naar de brug voor de aardedraad moet nog even geboord worden.
Een 22 mm gat voor de jackplug aansluiting wordt geboord, en de gaten voor de potmeters en schakelaar worden opgeruimd tot 10 resp 12 mm.
De top is nu nog iets te dik om de as van de schakelaar voldoende ver door te steken. Nog 4 mm wordt weg gefreesd.
Voorbereiden voor de afwerking
De hals en de body kunnen nu voorbereid worden voor de afwerking.
De body wordt met de hand geschuurd met resp. korrel 120, 220 en 320 totdat alle oneffenheden, potloodstreepjes e.d verdwenen zijn.
Fretboard beplakken
Bij het lakken van de hals moet het fretboard beschermd worden, want dat wordt niet gelakt. Met tape ga ik aan de slag.
Dan blijkt dat de zijkant van het fretboard wel gelakt wordt. Dus opnieuw beginnen. Ik haal de tape eraf en begin opnieuw. Anneke helpt, en plakt de nutholte af.
Het oog van de meester
Frank bekijkt de hals en vindt dat deze nog wat meer afgewerkt en gevormd kan worden. De hals is niet symmetrisch genoeg, en ook lijmresten ziet hij op de zijkant van het fretboard.
Met rasp en schraapstaal gaat Frank aan de slag, waarna ik met schuurpapier de hals weer opnieuw glad maak.
Ergens vandaag dacht ik aan… 🙂