Afgelopen week krijg ik opeens een ingeving, waar ik niet heel blij mee ben. Wat is er aan de hand? Wel, vorige week, bij het op dikte frezen van de hals, merkte ik dat de nul/diepte afstelling van de freesmachine op de een of ander reden was verschoven. Niet vast genoeg gezet? Ik loste dat op door op een nog niet gefreesde gedeelte deze weer op nul te zetten en de freesdiepte op de 12 mm te zetten die gemeten was. (Ik had natuurlijk opnieuw de halsdikte moeten meten en dan bepalen hoeveel er nog af moet.)
Van de week realiseer ik me dat de hals onder een flauwe hoek ligt en dat ik op een lager punt de nul heb gezet. Hierdoor zou de hals te dun geworden zijn (?)
Duimen maar dat dit nog goed komt.
Meten is weten
Met de schuifmaat meet Frank de hals en stelt me gerust. De hals is nog iets dikker dan wat hij gewoonlijk aanhoudt, dus er kan verder aan gewerkt worden.
Ik maak een proefopstelling voor het lijmen van het fretboard. Waar komen de klemmen, welk hulpstuk gebruiken we voor de drukverdeling. Als dit goed zit boor ik op twee plekken een 2 mm gaatje door het fretboard heen in de hals. In die gaatjes wordt een tandenstoker geplaatst, die dienen als anker tegen het verschuiven als er gelijmd wordt. Dan wordt het fretboard met Titebond ingesmeerd en op de hals gelijmd.
Bodywork
Terwijl de hals in de klemmen te drogen ligt, frees ik de pickup holtes in de body. Ik plak met tape de mal op de body en met de bovenfrees ga ik aan de slag.
Kopplaatje
In de tussentijd is Arischa met de CNC machine bezig een proef te maken met het anagram van mijn naam dat op het kopplaatje zal verschijnen. De juiste instelling wordt snel gevonden en de machine freest naam/logo in het kopplaatje.
Nu wordt “goud” pigmentpoeder op en in het logo aangebracht en met CA lijm (secondenlijm) en harder gelijmd.
Schuren tot alle lijmresten verdwenen zijn. Hier en daar is een aanvulling nodig en de dichtgelopen o’s en a worden met een miniboortje open gemaakt en gevuld met zwart poeder en lijm. Daarna weer schuren tot alleen het logo gevuld is.
Het kopplaatje wordt nu op de hals gelijmd. Ook met twee tandenstokers als anker (door de tuner gaten) tegen het verschuiven bij het lijmen.
Nog meer Bodywork
We gaan verder met het doorboren van de de body voor de knoppen. De gitaar wordt uitgerust met 1 volume regelaar, 1 tone regelaar en een drieweg toggle switch.
Het lijkt me wel interessant om de regelaars met een Push/Pull potentiometer uit te rusten, zodat de coils van de humbuckers gesplit kunnen worden. Maar dat is voor veel later.
Bij het doorboren gebruik ik de kolomboor. Deze gebruik ik ook om in de body ruimte te maken om de knoppen iets te laten verzinken. Hiervoor heeft Frank een speciale boor.
De body klem ik voor de zekerheid vast aan de boortafel. (oeps vergeten de lijmklem terug te zetten, sorry )
Dan kan het schuren van de body beginnen. Met de palm schuurmachine en steeds wat fijnere schuurschijven (120 – 220 -320) en met de hand voor de rondingen bij de hoorns en de knopuitsparingen, wordt de body geschuurd tot een aangenaam aanvoelende gladheid.
De volgende dag zal ik merken dat mijn rechterduim- polsgewricht deze exersitie niet 100 % heeft doorstaan. 🙁
De nek is intussen voldoende gedroogd en kan met de kopieerfreesmachine al wat in model gebracht worden.
Aan het eind van de dag is dit het resultaat.
Een geschuurde body, en een hals die enigszins in model is gefreesd. Beide wachten op de volgende bewerking op 17 mei. (Het tijdschrift Gitarist is uitsluitend voor presentatie doeleinden toegevoegd 😉 )