Vandaag wordt de gitaar gepolijst, de truss-rod cover wordt gemaakt en er wordt een aanpassingen gedaan aan de body, vanwege een mogelijk ontwerpfout(je).
Frank stelt dat het polijsten met de machine tamelijk tricky is, omdat de polijstschijf de neiging heeft te “happen” op de openingen in de body; openingen als bv de pickup holte en de elektronica holte aan de achterkant. Frank stelt voor dat hij dit polijsten zelf doet.
Ik voel me niet in mijn eer aangetast en maak er gewoon een leerzaam filmpje van. 🙂
En dit is het resultaat.
Truss rod cover
Intussen is Arischa begonnen met het in de computer inlezen van mijn ontwerp voor de truss rod cover. Met de CNC frees wordt dit overgebracht op een stukje notenhout, waarna op dezelfde manier de cover wordt uitgesneden. Voor de inlay wordt hetzelfde mateeriaal gebruikt als dat wat voor de fretinlays is gebruikt., abalone shell fineer
Na het lijmen en schuren is dit het resultaat.
Ik haal de tape van het fretboard. Eerst schuur ik de zijkant wat af, om te voorkomen dat de lak wordt meegetrokken bij het verwijderen van de tape.
Daarna maak ik het fretboard schoon. Onder de tape geraakte lak krab ik voorzichtig met een mesje weg.
Ik zie nu dat sommige frets toch bekrast zijn geraakt. Hoe dat kan?
Ik denk dat ik het fretboard nog eens afplak en dan de frets met fijn staalwol opnieuw polijst.
Kopertape
De ruimte voor de elektronica worden bekleed met kopertape. Eventuele elektrische invloed op de pickups en potmeters wordt daarmee beperkt. Denk aan de kooi van Faraday.
Back cover
Arischa snijdt met de CNC machine uit een stukje notenhout de backcover. Dit wordt door mij bijgewerkt, zodat het in de uitsparing past.
Dit plaatje wordt later met kleine schroefjes aan de body bevestigd, maar is daar dan wel ruimte voor? Het uitgespaarde randje is wel heel smal. Ik maak twee passtukjes die ik in de hoeken lijm. Bij het maken houd ik rekening met de hoogte van de potmeters, die moeten er wel onder passen.
Hierna zit de dag erop. Volgende week weer verder.