Going Nut(s)
We beginnen de dag met een stuk(je) bot. Hiervan wordt de topkam gemaakt. Vaak wordt de engelse aanduiding voor dit onderdeel gebruikt: de nut. Been wordt in het algemeen als beste materiaal hiervoor beschouwd. Dit zal vast wel, maar waarom? De een zegt de klank is voller of warmer, een ander zegt het materiaal is slijtvaster, (dan wat?) En wat is de invloed op de klank zodra de snaar niet open gespeeld wordt maar gefret?
Wat mij het meest logisch lijkt is, dat de nut geen weerstand aan de snaar biedt, zodat deze na het fretten of benden weer in de oorspronkelijke staat (en dus toon) terugkeert.
Anyway, je ziet een bone nut op gitaren van het hogere segment dus waarom niet.



Weer schuren?!
De nut wordt recht tegen het fretboard geplaatst, maar zoals op de foto boven te zien is staat de nek onder een hoek met het fretboard. Deze hoek moet op het stukje been worden overgebracht. Ik besluit dit met de hand en schuurpapier te doen. De bandschuurmachine lijkt me wat te radicaal hiervoor, en de hoek wordt op het oog door mij bepaald.
Tijd en geduld
Ik heb inmiddels geleerd dat bij het maken van de gitaar geduld een schone zaak is en dat tijd een relatief begrip is. Tijd kost niets, maar het kost veel tijd om op deze wijze de nut op maat te maken.
Als de nut eenmaal past wordt deze (de zijkanten en een deel van de bovenkant) met de bandschuurmachine bewerkt. De geur die hier bij vrijkomt doet me denken aan het boren in een kies bij de tandarts.


Afmonteren
Nu de nut zo goed als op maat is, moet een aantal onderdelen op de gitaar gemonteerd zijn om deze verder af te maken. De E en e snaar moet gemonteerd zijn, zodat hun positie over de topkam en daarmee die van de overige snaren bepaald kan worden.
Omdat tijdens het lakken ook wat lak in de gaten voor de tuners is gekomen, ruim ik deze eerst op.



De tuners worden uitgelijnd en met de mee geleverde schroefjes gemonteerd.
Wraparound bridge
De bevestigingsbussen voor de bridge kunnen nu geplaatst worden. De aardedraad wordt doorgestoken en met behulp van de kolomboor worden de bussen in de body geperst.



Pickups
De pickups worden nu in de frames gemonteerd. Dit lukt me zonder dat een veertje door de werkplaats schiet :).
Ook pas ik de pickups in de body en maak de openingen voor de kabeltjes vrij.
Hierna is voor vandaag de tijd op. Ik verwijder de pickups en doe deze in het kratje, en de gitaar in de hoes. Die blijft wachten tot de volgende keer.



De volgende keer zou de gitaar wel eens klaar kunnen zijn. Maar heb geduld …